Vantar

Länge tänkte jag att vantar kan man (jag) inte virka, det är alldeles för svårt. Sedan var det nog i samband med att jag gjorde handledsvärmarna som jag ramlade över en sida med en instruktionsvideo och fick en aha-upplevelse. Det är ju inte ett dugg svårt!


Det är bara att virka precis som när man gör till exempel en mössa, fast mindre då förstås, göra ett hål för tummen och sedan sy fast en "tum-del" där. Händerna har man ju alltid med sig, så att få rätt storlek är heller inga problem. Om man virkar åt sig själv, vill säga.


Det som var lite knepigt var att få vante nummer två likadan som den första, fast tvärt om liksom... och att få tummen på rätt ställe. När jag väl kom dit var det dock inte så svårt som jag hade trott innan.

Det är inte världens snyggaste vantar, men det är de första som jag har gjort själv och det är så härligt bara att veta att jag kan!


Be happy!

Kommentarer

  1. Jag tycker dom blev snygga - härliga färger på ränderna! Jag lyckades också virka ett par förra hösten, med trial and error-metoden. Det var enklare än sockarna i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Tack, kul att du tycker det! Ja, att virka sockor verkar inte alls lika enkelt... kanske kan det vara värt ett försök en dag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar