Vardagliga saker

Då och då får jag frågan om vårt hem är fullt av saker som jag har virkat. Nej, brukar jag svara då. Nya amigurumis får stå framme ett tag, sedan lägger jag dem i en (virkad) påse/väska, i en låda.

Men. Då tänker jag inte på saker som vi använder varje dag, saker som jag faktiskt har virkat.



Till att börja med har vi två disktrasor, i lin. Sedan jag fick en (annan) sådan av en vän, har jag vägrat att ha snuskiga Wettex-trasor i mitt kök. De i lin torkar snabbt, speciellt om de är luftigt virkade som de här, så att inte bakterierna ligger där och gottar sig mer än nödvändigt. Det går också utmärkt att tvätta dem i tvätt- eller diskmaskinen då och då, så håller de sig någorlunda fräscha.


Nästa grej är karameller. Jag tycker om att ha fint godis framme i en fin skål, men när jag har riktigt godis äter jag upp det på en gång, speciellt om det står framme. Virkat godis är det däremot ingen risk att jag stoppar i mig. Förhoppningsvis ingen annan heller! De här små karamellerna gjorde jag av små garnnystan som jag fått av någon och som var för små och udda för ett större projekt. Perfekt för sådant här småpyssel, alltså! Jag har länge tänkt göra flera, för att fylla skålen bättre, men kommer mig aldrig riktigt för.




Sist men inte minst har vi några virkade korgar, som är väldigt användbara till exempel i badrumshyllan! De är enkla, men också ganska enformiga att göra. Kanske är det därför jag har en påbörjad i virkkorgen, som jag aldrig tar tag i att göra färdig trots att det skulle gå både snabbt och lätt. Hur som helst är de väldigt bra att samla små saker i!




Sedan beror det också lite på säsong och humör vad som får komma fram. Nu har vi till exempel kantarellerna framme.

Det tror jag var allt, men man vet ju aldrig.


Be happy!

Kommentarer