Vantar till barn

Nu är "Molly"-garnet (till mina handledsvärmare, vantar och puff-mask-halsduken) snart slut. På riktigt. Det är bara några små stumpar kvar, som jag har börjat göra en liten orm av bara för att verkligen få slut på det. Det blev några vantar och en mössa:


Tigervantar. Tanken är att "svansen" ska kunna användas för att dra åt vanten vid handleden, så att ingen kyla eller snö kommer in.


Är det en guldfisk? Är det en vante? Det är en guldfisk-vante! Den sista bilden visar hur vanten ser ut underifrån och tummen är en av fenorna. Även här gjorde jag en anordning för att kunna dra åt vanten i handleden, och framför allt för att fiskstjärten skulle se ut mer som en fiskstjärt!



Jag gjorde ett par normala vantar också, innan det spårade ur med tigrar och fiskar. Efter tre par vantar fanns det ändå garn kvar, så då tyckte jag att det var en bra idé att göra en matchande mössa. Tyvärr var jag tvungen att ta in en massa av det gröna garnet i den för att det skulle räcka till en mössa, så resultatet blev något som mest liknar en joggingdress från 1988.


Min plan var att göra ett gäng vantar som jag kunde ge till syskonbarnen i julklapp. Det finns dock två problem. Det första är att jag inte har någon aning om ifall vantarna kommer att passa på barnens händer. Det andra må vara ett i-landsproblem, men risken är ju stor att de stackars barnen tycker att vantarna är jättetöntiga eller fula. Då ska de ju inte behöva använda dem! Vi får se vad det blir.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Herr S har önskat sig en stor Totoro (från filmen Tonari no Totoro/Min granne Totoro). Som alltid börjar jag med att googla för att få inspiration och se vad andra har gjort. Den här gången hittade jag till en fantastisk blogg som tillhör en tjej i Alaska (se "Bloggar som jag följer" till höger, jag lade till den där!) Hon hade gjort en hel Totoro-dress. När jag tittade runt på hennes blogg kände jag att ingenting jag virkar någonsin kommer att bli lika bra som hennes verk, samtidigt som det gav massor av inspiration. Det finns så oändligt mycket att virka!


Be happy!



Kommentarer