Mini-Totoro

När jag gjorde vargen (från förra inlägget) åkte jag runt med grått, vitt och svart garn i virkpåsen. Det fick mig osökt att tänka på...


...Totoro! Igen.


Jag tyckte samtidigt att den lilla maskoten jag hade på min jobbryggsäck behövde bytas ut, så det passade utmärkt att göra en mini-totoro att hänga där. (Eftersom vi får väskorna från jobbet, är det väldigt många som har likadana, så det är bra att ha en liten detalj som gör att man kan skilja sin från mängden. Visst har det hänt ändå att jag börjat gräva i någon annans väska, men risken för det är nu inte lika stor.)

Ögonen var lite luriga att få till. Jag har inga säkerhetsögon som är så små att de skulle passa. Försökte få till en lämplig knut eller bara sy dit lite garn, men det blev inte bra. Så kom jag på att jag kunde ta knappnålar! Ögonen består alltså av vita, avknipsade knappnålar. Pupillerna är ditmålade med svart nagellack, med hjälp av ytterligare en knappnål.

Tändsticksasken är med på bilden bara för att visa hur liten den lilla Totoro är. Jag visade aldrig riktigt hur stor den stora Totoro är, så här kommer en jämförelse.

That's one small Totoro for a man, but one giant Totoro for human kind.  


Be happy!

Kommentarer