Flätmössa/mössa med flätor

Idag ska vara årets sista dag med sommarvärme, sa de på TV, så vad passar då bättre än ett gäng vintermössor? 
 
Det här mönstret såg jag i vintras och tyckte att det vore fantastiskt med en egen virkad flätmössa, men jag fick inte tillräckligt med motivation för att försöka mig på det. Nu kom jag över det igen och kunde inte låta bli att prova. Efter tre försök förstod jag mig på mönstret och då var det inte alls speciellt svårt. Jag förstår nu också vad de andra virkbloggarna menar med att det inte går att sluta när man väl har börjat virka flätor!

 Ett stort tack till geniet Rheatheylia som har skrivit mönstret och hjälten Pysselkiisen som har översatt det till svenska. De förtjänar all ära och berömmelse de kan få!

Blir du sugen på att prova själv? Låt dig inte avskräckas av varningen att det inte är något mönster för nybörjare. Det räcker bra med grundläggande virk-kunskaper och att kunna virka stolpar och dubbelstolpar. Tänk också på att det går åt mer garn än till en vanlig mössa.

Nu hoppas jag att min familj och kanske vänner också vill ha flätmössor, så att jag får tillfälle att göra några fler... Jag ska också försöka luska ut hur jag kan göra bra vantar med flätor. Virktanten har lyckats, så det är inte omöjligt!



Be happy!

Kommentarer