Mandala

Vi behövde en ny duk till ett litet bord hemma. Eller, behöver man någonsin en duk egentligen? Vi hade en duk där, vars färg jag tyckte passade alldeles förskräckligt dåligt. Sambon föreslog att jag skulle virka en duk att ha där istället och det gjorde jag såklart gärna.

Jag hade sett några dukar, "mandalas", på internet, som jag tyckte var väldigt trevliga. De kan vara precis så färgglada som man vill och ha nästan vilka mönster som helst. En sådan skulle vi ha! Så här blev min variant:


Det som var lite svårt var att få den platt, alltså att inte öka för mycket och inte för lite på varje nytt varv. Det, i kombination med hur mycket garn som fanns kvar av varje färg, fick bidra till vilka maskor det skulle bli. I övrigt virkade jag bara utifrån vad jag tyckte blev fint. På frihand, förstås. Nästa gång gör jag kanske efter ett mönster, för att slippa tänka på vad som fungerar och inte. 

Visst blir man glad av alla färger och mönster i duken? 



Be happy!

Kommentarer

  1. Vad fin :) Jag skulle vilja virka en löpare att ha på soffbordet. Vi borde ha en syjunta snart igen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar