Bikini (överdel)

Det är inte den första bikinin jag har virkat. Men det är den första jag har gjort som inte har blivit totalt misslyckad.

Åtminstone två gånger, när jag just hade börjat virka, försökte jag mig på att virka en bikini av mormorsrutor och någon sorts rundlar. Fullständig katastrof. För några år sedan försökte jag igen. Det enda felet då, tror jag, var att jag gjorde allt liksom i ett stycke; knytbanden satt fast i själva bikinin.

Den här gången trädde jag i knytbandet (det som går runt ryggen alltså) efteråt, så att det går att spänna åt som man vill. Jag var också väldigt noga med att den inte skulle bli för liten, så att jag skulle kunna använda den utan att visa mer hud än vad som är önskvärt. Då blev den lite för stor istället! Kanske gör jag ett linne av den i framtiden, om jag inte börjar använda den ändå. Kanske vill någon annan ha den. Mycket troligt är i alla fall att det inte är den sista bikinin jag har virkat.


Jag använde inget mönster (surprise much?), men utgick från vad jag mindes av ett mönster jag virkat efter tidigare. Som ni kanske ser på bilderna är det halvstolpar fram och tillbaka, i båda maskbågarna. I mitten på varje varv ökade jag med tre halvstolpar (tre i samma maska), för att få till en kupa. Svårare än så är det egentligen inte att virka en bikini! Knytbanden gjorde jag av luftmaskor och fastmaskor.



Be happy!

Kommentarer