Skrubbisar

Det finns faktiskt garn som man kan virka med även på Jula!

När jag googlade runt efter mönster och förslag på tvättsvampar, hittade jag till en blogg vars författare hade virkat "scrubbies" av sisalgarn, för att det var lagom rivigt. (Här skulle jag ha länkat till den bloggsidan, men nu kan jag inte hitta den igen!) Det lät ju spännande tyckte jag, så jag kollade upp det där konstiga garnet/snöret. Enligt Wikipedia är sisal en fiber från en tropisk agaveplanta, som fått sitt namn efter en hamnstad i Yucatán, Mexiko. Det är näst efter manilla den starkaste naturfibern och används främst till rep, snören och bindegarn. Det kan också användas för tillverkning av klösbrädor till innekatter.

Jag hittade garnet på Julas trädgårdsavdelning för en billig peng, 60 meter långt och två millimeter brett. Det är väldigt stelt, så trots att det inte är speciellt grovt använde jag en grov virknål; sexan eller sjuan. När jag började dra ut garnet förstod jag vad den andra bloggaren menade med att det lämpar sig för virkning utomhus. Det skräpar av sig en hel del!
Så här blev mina "skrubbisar". De går jättebra att skrubba sig med i duschen - men jag upptäckte att de var ännu mer förträffliga att skrubba potatis med, åtminstone färskpotatis! 




Be happy!
 

Kommentarer