En tanke

Ibland ser jag någonting fantastiskt som någon har skapat, det kan vara till exempel en teckning eller i princip vad som helst. Som en slags ursäkt, eller förklaring, till detta säger eller skriver personen sedan "jag hade tråkigt". Varför ska man behöva be om ursäkt för att man lagt ner kanske flera timmar på att skapa något fint? Jag virkar inte för att jag har tråkigt, utan för att jag tycker att det är roligt att virka! Ofta får jag en idé som jag går och tänker på ett tag och sedan vill jag bara förverkliga den. Jag hittar rätt garn och rätt nål, och får sedan äntligen tillfälle att sätta mig ner och börja skapa det jag har i huvudet - eller ja, något liknande i alla fall. Det har ingenting att göra med att ha tråkigt. Det är kreativitet!
Andra gånger har jag hört sägas om någon som skapat någonting att personen i fråga "har för mycket fritid". Nej! Nej, jag har inte för mycket fritid - snarare för lite tid för att göra allt det jag vill göra ibland.

Det sägs väl aldrig om någon som till exempel spelar fotboll fyra gånger i veckan att den personen har för mycket fritid? Jag har heller aldrig varit med om att någon berättat att hen var på gymmet i två timmar för att "jag hade tråkigt".

Håller ni med? Känner ni igen er? Varför tror ni att det är såhär? Kan det kanske vara den gamla jantelagen som spökar? "Du ska inte tro att du är något." Om du är nöjd med något som du har skapat själv, så kan alla andra tro att du tycker att du är bättre än dem. Och det är du ju inte!

Jag är inte alltid nöjd med det jag har skapat. En del saker blir katastrof, men vissa saker blir faktiskt också riktigt bra. Jag är ganska bra på att virka och det finns andra saker som jag är riktigt dålig på. Precis som alla människor är bra på något, men ingen är bra på allt (även om det finns vissa personer som verkar lyckas med allt de företar sig)! Jag tycker inte om att få en massa beröm för det jag har gjort, fast det kanske handlar mer om att jag inte trivs med att stå i centrum. Klart det är kul att få lite uppskattning och bekräftelse ibland, men när jag blir överöst med ord om hur fantastiskt duktig jag är, då blir det bara obekvämt. Jag tycker fortfarande att det är lite pinsamt att jag har en blogg för att visa upp vad jag virkar, och ändå fortsätter jag. Är det inte dumt!?

Så, vad tror ni? Varför detta "jag hade tråkigt" eller "han/hon har för mycket fritid!" när någon har skapat något? Borde vi fortsätta skämmas och trycka ner oss själva (så att ingen annan kan göra det), eller ska vi försöka vara lite mer som Zlatan istället?




Be happy!

Kommentarer