Korg av plarn/plarn basket

Plarn, det är alltså "garn" gjort av gamla plastpåsar (plast + garn = plarn).
Det är enkelt att göra! Den här beskrivningen är visserligen för hur man gör T-shirt-garn, men det är ju samma princip. Jag tyckte att det var alldeles vansinnigt fascinerande att det gick att göra ett enda nystan av en plastpåse. Det är ju fortfarande fascinerande, men nu när jag har gjort det några gånger blir jag inte lika extatisk.

Mitt första plarn-projekt blev en korg, som jag tyvärr inte är så nöjd med. Som ni kan se, framför allt på den sista bilden, blev den oformlig, ojämn och instabil. Så här i efterhand inser jag att jag skulle ha virkat in någon typ av snöre för att få den mer stabil och jämn. Men, jag får se det som en övning! Det lär bli fler plarn-projekt, för jag gillar idén med att återanvända plastpåsar. Istället för att avsky plastpåsar, samlar jag nu snarare på dem och sorterar dem efter färg. En påse/väska eller picknickfilt överväger jag att göra nu. Kom gärna med fler förslag!



Plarn, that's "yarn" made of old plastic bags (plastic + yarn = plarn). It's easy to do! This tutorial is for how to make T-shirt yarn, but you do the same way with plastic bags. I was extremely fascinated by the fact that you could actually make one entire skein from a plastic bag. It still fascinates me, but I'm not just as ecstatic every time now that I have gotten used to it.

My first plarn project was a basket, which unfortunately I'm not very satisfied with. As you can see, especially in the last picture, it came out quite uneven,  unstable and out of shape. I realized afterwards that I should have crocheted in some kind of string or cord to make it more stable and even. But, let's just see this as a practice! There will probably be more plarn projects, because I really like the idea of reusing plastic bags. Instead of loathing them, I now kind of collect and sort them by color. Maybe I'll make a bag or a picnic blanket. What do you think?



Be happy!

Kommentarer