Topp/top

Bikini, topp med fransar, festivaltopp... Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det här plagget.
Om någon tycker sig känna igen den, är det inte fel. Jag gjorde den som en vanlig bikini för några år sedan, men den blev aldrig använd. Så någon gång har jag försökt att göra ett linne av den, genom att sy på ett tyg nedanför. Inte bra. Nu hittade jag den för ett tag sedan och sprättade bort tyget och virkade om den lite grann, med delvis nytt garn. Så här blev det då:

Bikini top, festival top, crop top... I don't really know what to call this garment. If someone recognises it from earlier in this blog, it's not wrong. I first made it as a bikini top a couple of years ago, but I never wore it. So, at some point I tried to make it into a top with a piece of fabric sewn onto it. Not good. Now, a while ago, I found it again and decided to remove the fabric and recrochet (<-- new word invented?) it a little. Here's the result:
Helst hade jag haft den mer som ett linne, som inte behöver knytas på ryggen, men när jag virkade hela vägen runt blev det för tungt och hängde ner. Om jag hade virkat tight nog för att den skulle sitta uppe, hade den ju inte gått att få på sig. Så det fick bli så här! Grejen med ett sånt här plagg är att jag inte riktigt vet när jag ska ha det på mig... Om det är varmt, så att jag vill sola, vill jag antagligen ha något mindre täckande på mig, och om jag ska vara någon annanstans än på stranden vill jag ha mer kläder än så på mig! Just nu sitter den i alla fall bra på provdockan Jennica.

I would have preferred to have it crocheted all way around, without having to tie it in the back, but when I tried that it got too heavy and was hanging down. If I had made it tight enough to stay up, it would not have been possible to put it on. So this is how it got to be! The thing about this kind of clothing is I don't really know when to wear it... If it's hot, so that I want to sit in the sun, I would probably want to be a little less covered. But if I am somewhere that's not the beach, I would want to have more clothes on! Well, for now it looks good on Jennica the mannequin.




Be happy!

Kommentarer