Två angoramössor/Two angora beanies

Till salu för välgörenhet!
De här två mössorna, och de tre senaste jag har gjort, är till salu och jag har tänkt skänka intäkterna till Röda Korsets arbete för människor på flykt. Först hade jag ju tänkt skänka mössorna till dem som kommer hit, men jag insåg att det är bättre att de som vet vilken hjälp som behövs var får fördela den på bästa sätt.

Hur gör man för att bidra då? På instagram @happyyarnjobs ligger alla mössorna ute för budgivning. (Ja, tyvärr måste man ha ett instagramkonto för att kunna buda. Det verkade vara det enda sättet). Så, gå gärna in där och lägg ett bud i kommentarerna under önskad mössa! Det kan vara hur lågt eller högt som helst. När sluttiden är inne, får den som har det högsta budet betala mig och så skickar jag mössan till den personen. Sedan ger jag pengarna till Röda Korset! Och jag ska försöka hitta ett sätt att bevisa att pengarna faktiskt hamnar där.

1. Rosarandig mössa
Garnet är angora blandat med lite ull, färgerna är chockrosa, blekrosa och vit och maskorna är halvstolpar. Mössan är ca. 48 cm. i omkrets och 20 cm. lång. Den passar på någon som har lika stort huvud som jag och vill ha en tight mössa utan häng. Hur stort är mitt huvud då? Kanske normalstort för en kvinna i 30-årsåldern, eller lite mindre.
1. Pink striped beanie
The yarn is angora mixed with some wool, the colors are hot pink, pale pink and white and the stitches are half treble crochet. It fits the head of a normal sized to small woman.

2. Flätmössa i olika pastellfärger
Också här angora blandat med lite ull. Mönstret är från Rheatheylia och jag har använt Pysselkiisens översättning av det fantastiska mönstret. Mössan passar en ganska liten människa; den har en omkrets på ca. 36 cm. och är 17 cm. lång utan boll.
2. Cable hat in various pastel colors
This one is also made in angora mixed with some wool. The wonderful pattern is from Rheatheylia and I used the Swedish translation from Pysselkiisen. This hat is for a pretty small person.

---------------------------------------------------------------------------
Det kan ju tyckas lite olustigt med angora efter att ha hört hur vissa producenter sliter pälsen av levande kaniner. Just de här garnerna har dock legat i någon gömma sedan 80- eller 90-talet och jag har ingen aning om hur de framställdes då. Det är kanske ingen ursäkt, men jag har åtminstone inte bidragit till mer djurplågeri genom att virka upp dem.
It may feel a bit uncomfortable with angora, knowing that some producers tear the fur off of live rabbits. These particular yarns have been hiding in a box since the 80's or 90's though, and I have no idea how they were made. Maybe that is no excuse, but at least I haven't contributed to any further animal cruelty by using them up today.



Be happy!

Kommentarer