tisdag 24 maj 2016

Hatt/Hat



Fedorahatt tänkte jag skriva som rubrik, men enligt Wikipedia är en sådan gjord av filt, och det är ju inte min. Så, hatt. Mönstret är Novi Hat från LittleThingies och finns att ladda ner gratis på engelska här. För att det inte skulle se ut som en mössa, ville jag ha ett mer hatt-aktigt garn/snöre och till slut bestämde jag mig för ett snöre av lin från Panduro. Det luktar ladugård, märkte jag när jag kom hem och packade upp det ur plastförpackningen... Nu har jag dock sprayat hatten med hemgjord saltvattenspray/sockervatten med några droppar doftolja i, så förhoppningsvis ska den både hålla formen och lukta mer äppelblom än ladugård.

Enligt mönstret ska hatten vara 90 maskor i omkrets. Det tyckte jag verkade bli alldeles för stort, så jag stannade vid 70 maskor. Det blev i stället alldeles för trångt, så med svansen mellan benen drog jag upp och virkade den 90 maskor bred - vilket mycket riktigt blev alldeles för stort. Så, jag drog upp igen och gjorde 80 maskor. Perfekt för mitt huvud! Bandet ville jag inte ha invirkat i hatten, utan jag gjorde allt i samma snöre och knöt i efterhand om ett svart band som jag hade hemma (tack mamma eller morfar). Brättet gjorde jag lite mindre än vad som stod i mönstret. 

Jag är på gång med en översättning av mönstret till svenska och har frågat upphovsmakaren om det är ok att jag publicerar det i min blogg, men har ännu inte fått något svar. Kanske, förhoppningsvis, kommer det att dyka upp här. 

First I was going to call it a Fedora hat, but according to Wikipedia that is a felt hat, which this is not. So, just hat. The pattern is Novi Hat from LittleThingies and is available to download for free here. To make sure it wouldn't look like a beanie, I wanted a more hat-ish yarn and finally I decided to use a flax string. When I got home and unpacked it, I realised it smells like a farm... But now I have sprayed it with sugar/sea salt water with a pinch of apple blossom essential oil, so hopefully it will smell better and keep the shape.

According to the pattern it should be 90 stitches around, but I thought it was going to be way too big, so I stopped at 70. That was way too small, so I corrected my mistake and went back to following the pattern. Too big! Once again, I corrected my mistake and made 80 stitches, which turned out to be perfect for my head. I didn't want the stripe to be crocheted into the hat, so I made it all with the same yarn. Instead, I put on a black band that I had at home afterwards. I also made the brim a little bit smaller than the pattern said.



Be happy!



 

1 kommentar:

  1. En uppdatering för den som är nyfiken: Hatten luktar fortfarande gödsel/häst/get/kamel, men jag tycker om den ändå!

    SvaraRadera