Halsduk/scarf

Det kan hända att jag inte bara blev inspirerad av den norska TV-serien Skam att börja ha vinröda läppar, utan att jag också blev inspirerad att göra den här halsduken. Jag säger inte att det är så - jag har ju ändå fyllt 30 för länge sen och ungdomarna i Skam går i gymnasiet - men det skulle kunna vara så.

Till min halsduk hittade jag det fantastiskt mjuka garnet Soft Lama från Svarta Fåret i en härligt guldgul färg. För en sekund höll jag på att snåla ur, eftersom jag ville ha en lång halsduk och garnet kostade 60-70 kr. per nystan (jag minns inte exakt, det är inte min starkaste sida att minnas vad saker kostar) men efter lite huvudräkning (på mobilens miniräknare) insåg jag att det ändå inte skulle bli mer än 350 kr. för en hel halsduk med fem nystan. Det är inte alls särskilt dyrt, om man jämför med klädbutikernas fabrikstillverkade akrylhistorier. Jag köpte ändå bara tre nystan till att börja med, men kvinnan i butiken (Stick & Sy i Karlstad, kan varmt rekommenderas) la undan två åt mig för säkerhets skull. Någon vecka senare kom jag förstås in och köpte dem också.

Då jag ville ha lite struktur av något slag på min halsduk, valde jag att virka den i citronskals-struktur. Jag började med att lägga upp 25 luftmaskor och gjorde sedan varannan fastmaska och varannan stolpe. På tillbakavägen en stolpe i varje fastmaska, och en fastmaska i varje stolpe. Väldigt enkelt. Så fortsatte jag bara tills garnet tog slut. Men jag var faktiskt smart nog att göra fransarna lite innan, så att jag skulle vara säker på att få med dem. Och virknål nr. 5 var det jag använde.
 















 



It is possible that I was inspired by the Norwegian TV-show Skam, not only to start having burgundy red lips, but also to make this scarf. I'm not saying that is the case - it would be quite silly as I turned 30 long ago and the kids in Skam are teenagers - but it could be.

For my scarf I found the incredibly soft yarn Soft Lama from Svarta Fåret in a nice gold-yellow colour. I almost skimped out for a second because it's not the cheapest yarn in the market, but when I counted on it i realized that it would still be a less or equally expensive scarf than the acrylic and definitely not handmade ones you can find in the stores. So I got myself five skeins.

As I wanted some structure on my scarf, I decided to go with the lemon peel texture. I started to chain 25 and then made every second single crochet and double crochet. On the way back I made a single crochet in each double crochet and vice versa. Very simple technique. I continued like that until I ran out of yarn. Actually, I was smart enough to make the fringes before I ran out of yarn, to make sure I would have them. And I used hook No 5.




Be happy!

Kommentarer