Messy bun hat

Till slut föll jag också för trenden (det verkar i alla fall vara en trend i mitt Instagram-flöde) att virka en så kallad "Messy bun hat"; en mössa med ett hål för det egna håret att sticka ut, i en tofs eller knut/bulle. Ärligt talat tycker jag att den ser ganska löjlig ut, men jag var ju tvungen att prova! Dessutom är det faktiskt praktiskt med en mössa som man kan ha håret uppsatt i.

Finally, I hopped on the messy bun hat train too. It looks kind of silly, but I had to try! And a hat in which you can have your hair up is actually really useful.


Närbild. Close-up.
Jag är väldigt nöjd med hur den matchar mina täckbyxor! See how well it matches my ski pants!
Hålet gjorde jag genom att virka fastmaskor runt en vanlig hårsnodd. Sen fortsatte jag med att virka ihop två halvstolpar, för att få strukturen på mössan. Mudden är, i vanlig ordning, reliefstolpar - varannan framifrån och varannan bakifrån. Garnet är Mini Alpakka från Sandnes Garn. Jag tog dubbelt garn (två nystan räckte och blev över!) och använde nål nr. 4,5.

I made the hole by doing single crochet around a simple hair tie. Then I continued by making two half double crochet together (don't know if there is a name for that), to get the structure of the hat. The ribbing is, as usually, one double crochet front post, one double crochet back post and so on. Oh, and the yarn is Mini Alpakka from Norwegian Sandnes Garn. I used double threads and hook no 4,5.




Be happy!


Kommentarer