Varför jag fick ett paket med ullgarn på posten

Genom Karlstad Makers och Studieförbundet Bilda, som tillsammans anordnar CrAfter Work i Karlstad sedan sommaren 2016, fick jag erbjudande om att delta i en textil utsmyckning av grannkommunen Kil. Den organiseras av Fåreningen Fårfest i Kil, i samarbete med Kils kommun. Jag följde med på ett möte hos Fåreningen i Kil, som gör det mesta man kan tänka sig med och av fårull (därav det fyndiga namnet). Det bestämdes att vi ska sticka, virka, tova eller på annat sätt göra växter, blommor, frukter eller grönsaker som så småningom ska få pryda ett litet torg i kommunen. Allt, förstås, bestående av ull.

En av medlemmarna sa att hon hade en hel kartong med tunna ullgarner som hon fått av någon, och som hon ville bidra med. Jag frågade om jag kunde få köpa lite av det garnet, eftersom jag inte hade mycket ullgarn själv i mina gömmor. Den här kvinnan, som aldrig träffat mig förut (hon visste alltså inte vad jag kunde vara för en filur), tog då genast min adress för att kunna skicka garnet till mig utan att få betalt för det! Så, några dagar senare fick jag ett paket med det här härliga innehållet (jag fick i alla fall betala portot):

Så, nu är det operation virka blommor och annan växtlighet i ull som gäller! Hittills har jag gjort tre blommor; en solros och två lavendel (lavendlar?) :-p En ringblomma är halvfärdig, så den får ni inte se än.
Det är verkligen roligt att få vara en del av ett större projekt, en slags organiserad gerillaslöjd, och det ska bli så kul att se resultatet sen!




Be happy!

Kommentarer